Jeg elsker mit job som hotelchef

18. januar 2020

Nu har det været nytår – en tid på året, jeg bruger til lidt eftertanke og til at lave en form for personlig ’årsopgørelse’. Hvad er godt, hvad er skidt, hvad skal der gerne blive mere af – og hvad vil jeg gerne have ud af mit liv?

Og tænk! Jeg er i den fantastiske situation, at jeg uden forbehold kan sige, at jeg elsker mit job som hotelchef. Jeg er helt enkelt landet på ’den rette hylde’. Jeg nyder hver dag, og jeg synes, det er sjovt og spændende og udfordrende. Og: der skal absolut ikke laves noget om.

Det, at være på et hotel, er en helt særlig måde at møde andre mennesker – hotelgæsterne – på, faktisk er jeg så heldig, at jeg stort set kun møder glade og forventningsfulde mennesker. Nogle har booket et værelse og skal være her på ferie. Andre skal holde deres livs store fest – og nogle skal bo komfortabelt, mens de arbejder et sted i området. Gæsterne ankommer spændte og fulde af forventninger, som vi gør vores bedste for at indfri. Vi hygger om dem, hjælper dem med særlige ønsker, og løser de problemer, der opstår.

Jeg har et fantastisk team af medarbejdere, som jeg hver dag samarbejder med – og det er netop også derfor jeg holder af mit job. Vi får sammen skabt nogle gode rammer for gæsterne. Og når det lykkes at gøre det lille ekstra, som ligger ud over, hvad gæsterne forventede, føler jeg, at vi er et godt team, og at vores mission er lykkedes.

I mit job har jeg mange ”kasketter” på.  Jeg er chef for de ansatte med, hvad det indebærer af koordinering og planlægning; jeg bidrager til det gode arbejdsmiljø og skaber god teamånd. Jeg er værtinde for gæsterne, som skal feste, til møde eller overnatte i forbindelse med arbejde. Jeg dykker også ned i marketingopgaver, regnskabsopgaver, rengøringsopgaver og meget meget andet.

Så jeg skal favne mange fag, skal sætte mig ind i mange forskellige områder – og skal lære at arbejde sammen og respektere vildt mange fag og faggrupper. Fra håndværkeren, der bygger om og renoverer, VVS’eren, der skal haste-redde et stoppet afløb. Og til kokke, tjenere, rengøringsfolk, gartnere, receptionister, osv.

Ikke to dage er ens, og det er med til at gøre jobbet som hotelchef spændende og sjovt – og en lillebitte smule kaotisk af og til. Der er lange dage, der er ting, der trækker ud, der er problemer, der bare skal løses her og nu.

Samtidig er der også vildt mange ting, der bare kører, dygtige medarbejdere, der tager en ekstra tørn – og løser tingene hurtigt og dygtigt. Og gode stunder, hvor jeg kan stoppe op og tænke, at det hele faktisk går ret godt. Vi hjælper hinanden, og mine dygtige folk byder ind med løsninger og gå-på-mod, og det hele ender altid med at lykkes.

Måske er teamet og samarbejdet det, jeg holder allermest af som hotelchef – det, at skabe resultater sammen med og gennem andre mennesker.

Og som ekstra bonus har jeg naturen og udsigten over Kalundborg Fjord.

Så jeg tager hul på et nyt år. Glæder mig allerede til alle de gæster, der vil komme og besøge os her på hotellet – og ønsker jer alle et Rigtig Godt Nytår!